Aelius Aristide

AllVideos Reloaded

PDF Imprimer

Laurent Pernot

Laurent Pernot is Professor and Chair of the Department of Greek at the University of Strasbourg, Member of the Institut de France (Académie des Inscriptions et Belles-Lettres), Founder and Director of the Centre d’Analyse des Rhétoriques Religieuses de l’Antiquité (CARRA), and former President of the International Society for the History of Rhetoric (ISHR). He specializes in history of rhetoric and ancient Greek language and literature.

His publications include: Les Discours Siciliens d’Aelius Aristide (New York: Arno Press, 1981; sec. ed. Salem N.H.: Ayer Company, 1992); La rhétorique de l’éloge dans le monde gréco-romain (Paris: Institut des Études augustiniennes, 1993); éloges grecs de Rome (Paris: Les Belles Lettres, 1997); L’Ombre du Tigre. Recherches sur la Réception de Démosthène (Naples: D’Auria, 2006); à l’école des anciens. Professeurs, élèves et étudiants. Précédé d’un entretien avec Jacqueline de Romilly (Paris: Les Belles Lettres, 2008).

His La rhétorique dans l’Antiquité (Paris : Le Livre de Poche, 2000) is available in several translations:

-English: Rhetoric in Antiquity,tr. W. E. Higgins (Washington : The Catholic University of America Press, 2005)
-Greek: Hê rhêtorikê stên arkhaiotêta, tr. X. Tselentê (Athens : Zacharopoulos, 2005)
-Italian: La retorica dei Greci e dei Romani. A cura e con una postfazione di Luigi Spina, tr. F. Caparrotta (Palermo : Palumbo, 2006.
He edited Rhétoriques de la conversation, de l'Antiquité à l'époque moderne (Rhetorica, Special Issue, 11.4, University of California Press : 1993) ;  Actualité de la rhétorique. Colloque de Paris présidé par Marc Fumaroli (Paris: Klincksieck, 2002) and New Chapters in the History of Rhetoric (Leiden-Boston: Brill, 2009).
Pernot is Director of the series « Recherches sur les Rhétoriques religieuses » (Turnhout: Brepols) and Executive Editor of « International Studies in the History of Rhetoric » (Leiden-Boston: Brill).